Hurda Araç Teşvİkİ Meclİse Sevk Edİlen Tasarıyla Yenİlenİyor
Artık 1990 modelden daha eski araçlarda hurdaya çıkarılabilecek...
Türkiye Büyük Millet Meclisince kabul edilerek yasalalaşan Torba Kanununda; odalarımızdan gelen taleplere uygun olarak 1990 ve daha eski model araçların bedeli karşılığında hurdaya çıkarılması kabul edilmiştir. Federasyonumuzun önerdiği hususlar arasında araçların model yılının yukarıya çıkarılması yanında uygulamanın 31.12.2014 tarihine kadar uzatılması da düzenlenmiştir.
Tasarı, hurdaya ayrılan araçların yaş tespiti, araçların tescil belgelerinde yazılı olan model yılı esas alınarak yapılacak. Buna göre model yılı birinci yaş kabul edilerek aracın yaşı tespit edilecek. Ekonomik ömrünü doldurarak hizmet dışı kalan, bu araçların motorlu taşıtlar vergisi borcu, ile gecikme zammı, faizi ve aracın tescil plakasına yazılmış idari para cezaları silineceği için hurda araç yasası önemli bir avantaj teşkil etmektedir.
Kış Lastiğİ Uygulaması Başladı
Ulaştırma Bakanlığınca hazırlanan ve 08 Kasım 2012 tarih ve 28461 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik” in 6. maddesinin (j) bendi gereğince her yılın 01 Aralık- 01 Nisan tarihleri arasında yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan araçların KIŞ LASTİĞİ kullanmaları zorunlu hale getirilmiştir. Yönetmelik hükümleri 12 Kasım 2012 tarihinde yürürlüğe girecektir. Kış lastiği kullanmayan araç işletenlerine 500 TL. idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır.
Zorunlu Trafİk Sİgortası'nda Müjdelİ Gelİşme
Esnaf için adeta ikinci bir vergiye dönüşen zorunlu trafik sigortası konusunda müjdeli haberler var. Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Başkanı Fevzi Apaydın ve İstanbul Şoförler Esnaf Odası Başkanı ve TŞOF Yönetim Kurulu Üyesi Cem Sert, Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürü Dr. Ahmet Genç ile makamında görüşerek esnafın mağduriyetini ve şikayetini aktardılar. Yönetmeliğe aykırı olarak taksici esnafına çok yüksek sigorta poliçelerinin kesildiğini vurgulayan Apaydın ve Sert, esnaftan ödenmesi mümkün olmayan tutarlarda sigorta primi talep edilmesinin yarattığı mağduriyeti dile getirdiler.
Zorunlu trafik sigortası primlerinde taban fiyatların Hazine Müsteşarlığı tarafından belirlendiğini belirten Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürü Dr. Ahmet Genç ise "Sigortacılık Kanununa göre sigorta şirketleri zorunlu olan sigortalarda poliçe düzenlemek mecburiyetindeler. Ancak, bazı sigorta şirketlerinin, zarar ettiklerini ileri sürerek zorunlu trafik sigortası poliçesi düzenlemekten imtina ettikleri yolunda bilgiler aldık. Bu olmaması gereken bir durum" diye konuştu.
Zorunlu olan sigortalarda aşırı yüksek fiyat uygulamak suretiyle poliçe düzenlemekten imtina edenler için para cezası söz konusu olduğunu hatırlatan TŞOF Başkanı Fevzi Apaydın ve İstanbul Şoförler Esnaf Odası Başkanı Cem Sert de "Zorunlu trafik sigortası, taban fiyatın en fazla 2.5 katı kadar artırılabilir. Bunun için de haklı bir gerekçe olmalıdır. Gerekçesi olmadan taban fiyatı aşırı artıranlar hakkında adli para cezası kesilebilir" dediler.
Bu gelişmeleri dikkate alan Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü yetkililerinin zorunlu trafik sigortasında esnafa uygulanan katsayının 500'den 250'ye indirilmesi için harekete geçtikleri, yüksek prim talep eden sigorta şirketleri hakkında da inceleme yapılacağı ve bu konunun esnafta meydana getirdiği mağduriyetin tekrar etmemesi için gerekli önlemlerin alındığı gelen haberler arasında.
Apaydın Okul Servİs Araç Şoförlerİnİ Uyardı
Okul öncesi, İlköğretim, ortaöğretim ve liselerin 2012-2013 eğitim ve öğretim yılına başlaması sebebiyle tüm şoför odalarına ayrı ayrı genelge gönderen Türkiye Şoförler ve otomobilciler Federasyonu (TŞOF) Başkanı Fevzi Apaydın, servis araçlarını yeni kurallar konusunda bilgilendirerek harfiyen uyulmasını istedi.
Genelgede tüm sürücülerin kurallara harfiyen uymasını isteyen TŞOF Başkanı Apaydın, “Ailelerin mutluluk kaynağı ve ülkemizin geleceğinin garantisi olan çocukları, evlerinden okullarına, okullarından evlerine taşımakla görevli ve sorumlu olan siz şoför meslektaşlarımın dikkatlerinizi bir kez daha çekmek istiyorum. Unutmayınız ki, sizlerin kılık kıyafetleriniz, hal ve hareketleriniz, konuşmalarınız, araç kullanma ve trafik kurallarına uyma alışkanlıklarınız, çocuklar tarafından dikkatle izlenmekte ve örnek teşkil etmektedir. Yani sizler, çocukları okullarına ve evlerine güvenli şekilde götürüp getirmekle sorumlu olduğunuz kadar onlara her bakımdan iyi örnek de olmak zorundasınız” dedi.
Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinin sürücüler için öngördüğü şoförlük yapma şartlarını bir kez daha hatırlatan Apaydın kuralları şöyle sıraladı, “Otobüs türü servis aracı kullanacak şoförlerin en az üç yıllık E sınıfı sürücü belgesine, minibüs türü servis aracı kullanacak şoförlerin ise en az 5 yıllık B sınıfı sürücü belgesine sahip olmaları gerekmektedir.
En önemlisi bu araçlarda şoförlük yapanların son 5 yıl içerisinde, bilinçli taksirli olarak ölümlü trafik kazalarına karışmamış ve alkollü olarak araç kullanma ve hız kurallarını ihlal neniyle, sürücü belgelerinin birden fazla geri alınmamış olmasının yanı sıra Mesleki Yeterlilik Belgesine (SRC) sahip olmaları gerekmektedir.”
Servis aracı sahibinin, 22 yaşında en az lise mezunu bir kişiyi Rehber Personel olarak araçta görevlendirmesi gerektiğinin altını da çizen Apaydın, “Okul servis araçlarının arkasındaki Sarı-Siyah Kuşak’ın ve öğrenci indirip bindirirken yakılacak DUR ışığının standartlara uygun olarak çalışır durumda bulundurulması gerekmektedir. Bununla birlikte, öğrencilerin kolayca yetişebileceği camların ve pencerelerin sabit olması şart.
Okul Servis Araçlarında, kapıların şoför tarafından açılıp kapatılacağı şekilde otomatik veya mekanik sistemde olması, kapıların açık veya kapalı olduğunu gösteren işaret bulunmalı. En önemlisi bu servis araçlarının yıllık periyodik muayenelerinin yanında, her altı ayda bir bakım ve onarımlarının yapılması mecburiyeti olmakla birlikte bu araçların 12 yaşından daha yaşlı olmamalı. Her öğrenci için bir Emniyet Kemeri bulundurulmalı ve rehber personel öğrencilere emniyet kemerlerini bağlamaları konusunda yardımcı olmalıdır. Öğrencilere iyi örnek olma bakımından ise Öğrenci taşıma sırasında, görüntü ve müzik sistemleri kullanılmayacak. Şoförler her ihtimale karşı kaza halinde İlkyardım Tekniklerini uygulaması gerektiğinden ilkyardım eğitimi almaları gerekmektedir” diye konuştu.
Trafikle İlgili Bilgiler